30 Mei 2011

Lopes.... ker Lopez..?

Bukan Jenifer Lopez atau Lopez d Squierra.... ni kueh lopes. Feberet aku gak kueh ni. Bila sebut kueh lopes, aku akan bayangkan pulut warna hijau dibentuk leper bulat dengan parut kelapa kat permukaan luar makan ngan air gula merah. Hanya bebaru ni aku dapat tau yang lopes yang selama ini aku kenal semenarnyer lopes tipu atau lopes "pemalas". Zaman dulu ghupa kueh lopes bukan macam apa yang aku describe kat atas..... err....  memang semua orang tau ker, ker aku sorang jer yang tak sedarrr....? huhuhuhu


Kueh Lopes Tulen
Bebaru ni salah sorang kakak kat opis tu beli tapau kueh lopes tulen ni dari kampung baru, KL bawak gi opis. woooo.... gini ghupanya. Pulut semenar nyer bungkus dulu dalam daun pisang sebelum ditanak (ke dikukus? aku pun lupa lerr...). Yang kakak2 opis aku ceghita, ada dua version kueh lopes tulen ni. Satu yang macam gambar kat atas tu, dibungkus bentuk segitiga. Satu lagi dibungkus bentuk silinder panjang. bila nak makan dipotong, jadi ler keping2 bentuk bulat. Aku rasa bentuk kueh lopes tiruan tu ditiru dari lopes tulen yang dibungkus bentuk selinder kot.....

disusun secara stacked dengan lidi dicucuk2 kat tengah2



Bila dibuka daun pisang tu, baru tau ghupanya pulut tu takder pewarna hijau.Warna hijau tu hanya datang dari daun pisang yang guna untuk balut pulut tu jer. Makan sama gak macam lopes tiruan, permukaan luar dibalut parut kelapa & makan ngan air gula merah. Pulut tu padat & tak senang lerai. Lebih kurang macam lemang /ketupat pun ada..... cuma dimakan ngan kelapa & gula. Thumbs up...... best!!

2 ulasan:

  1. bukan lopes atau lopez... tapi J.LO

    BalasPadam
  2. hahaha..... Kalu diberi pilihan mmg j.lo lah dipilih... Hhuhu

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...