13 Mac 2014

Mee Kicap Ipoh

Dah dengar lama psal mee kicap Ipoh. Katanya best... memang menyimpan hasrat utk satu hari mencuba.

Kebetulan aritu NISMOCLUB buat AGM kat Ipoh. AGM tu hari Sabtu. Jadi, plannyer pegi Ipoh naik ETS lah... lepas opis hour Jumaat. Itu pun tak rush... rilek2 lepas opis, pkul 6 baru gerak ke KL Sentral. Dora ngan baik hati nak hantar.



Kat KL Sentral pegi kat kaunter... da terpampang... "Tiket ETS Untuk Hari Ini Dah Abiss Laaa"... .gitu ler lebih kurang maksudnyerr.... adduuusshhhh... mati akal kejap, camna nak pegi Ipoh ni. Siap bole tanya awek jaga kaunter tu... "camna nak gi ipoh yerk kalu bukan dgn ETS?"... terkebil2 dia jawab...."ngan bas....(?)" ...Ohhh... yerr tak yer.... Tapi kat mana nak naik bas? 

Wassap ngan bebudak nismoclub...tanya pandangan kalu aku tak pegi... ada yang cadang suh tumpang budak lain.... ada yang cadang naik bas kat Pudu... Cuba gak call budak lain tu... tapi memang bukan jodoh... aku call dia tak angkat....dia call aku plak tak angkat. Last2 naik LRT benti kat Central Market.... jalan kaki pegi Pudu. 

Carik Tiket... alamak... tiket bas pun abisss..... yang ada bas tambahan. Memang berbelah bagi gak. Tapi memikirkan penat aku jalan ke Pudu ni... aku beli lah jugak tiket bas tambahan ni. Katanya bas sekolah yang baeknyerr. Yang bestnyer lagi free seating... memang berebut2 lah awek nak duk sebelah aku camni.

Katanya pkul 8pm. Tapi tunggu punya tunggu 8.30pm baru sampai...bukan main lama... hampeh tul... sibaik bas tu ghupa nampak OK. Seperti yang dijangka memang berebut-rebut....untuk naik bas. Tapi takda plak awek berebut2 nak duk sebelah aku. Hmmm.... Pelik....Mungkin psal aku tak mandi lagi kot. Dok dlm bas layan perasaan dan layan mata lah... 

Apa2 pun, pengajarannya, kalu nak gi Ipoh lepas opis hour hari Jumaat, elok beli tiket awal2.

Sampai Ipoh dalam pkul 11.30pm.... Mat Pet gi amik..... eehhh... kjap..... ni citer psal mee kicap kan? adeh... buang masa aku jer taip panjang2. Lari topik ghupanyer.... Short cut....

AGM pun settle... Geng2 KL yang 3 biji keta, nak lepak makan dulu sebelum gerak balik KL. Suh geng2 Ipoh bawak tunjuk tempat. Antara tempat2 yang dicadangkan Nasi Vangey, Murtabak Kambing dan Mee Kicap.... Lepas berdebat apa semua... last2 semua setuju atau terpaksa setuju untuk gi makan Mee Kicap.

Ini ler kedai Mee Daud Mat Jasak yg pemes di Ipoh tu yop
Jangan tanya aku lokasi kat mana... psal aku pun tumpang Mat Pet. Mat Pet pun ikut belakang bontot keta geng2 Ipoh. Tapi lepas aku google dapat tau alamat kedai ni kat Jalan Datuk Onn Jaafar, Taman Jubilee. Yang aku dok ingat kedai ni sebelah dia ada TNB Sub-Station... kat substesen tu ada tulis Jalan Corkman. Itu yang aku ingatlah... aku pun tatau kenapa aku boleh ingat nama Cockman tu. Tapi bila carik dalam Google Maps memang takda Cockman. Pelikkan...?? berapa kali nak sebut Cockman ni...??

Semua terkial2 tatau nak wat apa lagi
Masa smpai kedai tu lebih kurang pkul 7pm, orang ramai... penuh meja. Terpaksa halau sesapa yang dah abis makan tu untuk bagi chan kitorang dok plak. Last2 dapat ler meja bulat 2 biji... combine utk membentuk nomor 8. Memula agak konpius gak nak order. Geng Ipoh siap buat penerangan cara2 nak order makanan. Aku tak dengar plak taklimat tu. Tapi ada banner tunjuk menu2 yang ada dan dah boleh agak cara2 order. 
Inilah menu spesel kat kedai ni.
Brader datang amik order
Wardi dah dengar taklimat kaedah mengorder makan kat sini... tu yang konpiden jer gi amik lauk2 yongtaufu. Lauk2 tu nanti akan dimasukkan dalam mangkuk mee yang kita order.

Aku order Mee Kicap jer... psal dah makanan glamer dia Mee Kicap. Cuba yang basic lah. Takyah canggih dan banyak2 sangat aksesori. Kalu ok, lenkali bole try yang advance plak.

Ini lah dia mee kicap yang femes tu. Extra sikit aku mintak kerang.
Amik gambar ngereng sikit, kalu yg dari atas tak jelas
Kat belah bawah mee ada kicap. Lepas digaul2 gini ler ghupanyer
Sibaik aku penyabar... sup dia sampai lambat sikit. 
Stended sup dia memang ada fish cake. 
Si Oren mee dah abis ngap... sup baru sampai... haha... tu lah gelojoh.
masing2 ngan makanan yang diorder

Hmmm.....kesimpulannya?
Ok laa... basic mee biasa jer. Mungkin psal aku tak tambah aksesori lelebih. Tu yang rasa basic tu. Mungkin kalau aku kreatif pilih jenis mee, jenis kuah dan jenis lauk, boleh lagi best. Kira makan kat sini, total customise kepada selera memasing. Tapi yang lagi best, makan semua kat kedai ni aritu geng Ipoh Shahren yang belanja. Terus jadi best giler makan sini. huhuhu. Lenkali In Sya Allah bole datang lagi, tuka plak menu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...