02 Mac 2014

Berjaya Time Square Theme Park

Nabil lapor diri kat asrama 3 Feb baru ni. Kebetulan plak memang cuti CNY sambung plak ngan cuti hari wilayah. Chanteklah tu... Balik Kuantan sesambil hantar Nabil. Notis utk lapor diri lebih kurang 2 minggu jer. Memang agak singkat. Nak buat persiapan apa semua... Pastu terasa plak suntuk sangat masa untuk spend masa dengan nabil. Pasni kena tunggu cuti2 panjang ler baru bole spend masa ngan Nabil. Cepat btul masa berlalu... Da besar dan dah nk dok asrama.

Last2 minit terpikir plak nk pegi Cosmo Berjaya Time Square utk layan ride2 kat theme park tu. Idea timbul bila trkenang keseronokkan layan ride2 kat Disneyland November lepas. Masa kat Disneyland, mmg aku, Nabil dan Wina layan sakan semua ride2 yg thrill... Ada yang sampai 2-3kali naik. Terindu plak... Mungkin tahap gian. Tu yg dtg idea nak layan yg kat BTS. Ride jejauh dan thrill dah pegi, takkan yag dekat tak pernah cuba.

Dengan perancangan yg tak berapa teliti, Nabil setuju utk pergi hari Jumaat 31 Januari, cuti CNY pertama. Chek dlm internet, theme park tu bukak pukul 11am. Alang2 tu baik pegi lepas semayang Jumaat lah. Plan asal aku n Nabil ajer psal Dora malas nk ikut. Ingat nk gi terus dari masjid. Tapi sebelum pergi tanya kat Wina, dia nak ikut ke tak. Sekali Nia terdengar dan nak ikut sekali. Last2 lepas pujuk, Dora pun ikut sekali utk teman Nia. Dah semua pergi, Wina yg memula tamau ikut, terikut jgak. Akhirnya jadi family outing. Gerak dalam pkul 3 lebih dari umah.

Masuk bayar guna family package utk 2 dewasa dan 2 kanak2... Pastu tambah 1 adult lagi utk Nabil. Total RM144 (RM106 +RM38). Semua ni rate ngan mykad. Kalau pelancong luar negara rate mahal sikit.



Secara amnya theme park ni terbahagi kepada 2. Yg satu utk kanak2 Fantasy Garden sesuai untuk Nia dan Dora (huhuhu). Manakala utk thrill seeker macam aku, Nabil dan Wina (achecheche) plak layan Galaxy Station. Sibaik tinggi Wina memang ngam2 lepas utk layak naik ride yg thrill. Kalu tak mesti dia sangap. Huhuhu.
Masuk2 jer mmg kitorg berpecah. Dora n Nia naik tingkat 7 utk ke Fantasy Garden. Ada escalator khas utk ke Fantasy Garden tu dr Galaxy Station. Aku, Nabil dan Wina stay kt tingkat 5 kt Galaxy Station.

Nak ikutkan jumpa Coort Express dulu, tapi mcm beratur panjang sikit, kitorg skip terus naik DNA Mixer. DNA Mixer ni kalu nk imagine macam kita masuk dalam blender besar...errr Blender tu dok secara horizontal. Ahaksss. Dok atas kerusi siap palang over bahu. Pastu berpusing secara vertical. Kejap pusing ke depan. Kejap ke belakang. Memang agak ngeri... Tapi best gak. Aku bole bagi 4 bintang utk DNA Mixer ni. Aku tanya Wina, dia bagi 5 bintang.


Belakang tu lah DNA Mixer
Pastu kitorang patah balik ke Coort Express tadi. Ride ni dok dalam kerusi pastu berpusing secara horizontal macam gasing. Cuma dlm bulatan tu ada bahagian2 turun dan naik. Memang agak tipikal gak ride gini dlm mana2 theme park. Cuma yg lain sikit, putaran dia agak laju. Aku terpaksa pegang palang yg melintang kat perut aku kuat2... Kalu dak terhumban ke tepi sebab laju sangat. Pastu plak terasa lama plak ride ni. Tatau... Samada memang lama, atau bosan smpai terasa macam lama. Huhu. Utk ride ni aku bagi 2 bintang jer lah. Wina pun setuju ride ni bosan sikit... Dia bagi 2 bintang.



Tak ngeri pun ride ni.... sampai nenek baju biru kat belakang tu pun tak risau utk cuba...
Pastu kitorg nak pergi ke bahagian blkg plak. Lalu gerai makanan n minuman. Wina nk beli potato twister. Dalam ni, kalau nk belanja apa2 kena pkai debit kad khas. Ada kaunter2 yg provide kad ni. Kena bayar deposit... Err... Tak ingat plak brapa... Dalam RM5 kalu tak silap. Pastu top up ler berapa nilai debit yg kita nak. Nak balik kang bole pulangkn kad debit tu, dia akan refund balik deposit tadi.



Masa tunggu potato twist siap, Nabil nk try menembak plak. Macam kat funfair tu... Kalau kena dapat hadiah teddy bear ker apa. Tapi macam dijangka... Tak dapat apa2. Huhuhu. Nak main ni kena bayar extra.

Apsal kekok jer nampak tu....
Posing jer Wina ni.... haha
Pastu kitorg proceed ke belah belakang plak. Lalu kat game "bull riding". Yg ni pun kena byar extra. Nabil dan wina nak cuba gak. Layankan ajer. Bayar 1 kali, naik 2 kali. Eloklah tu. Nabil naik sekali, Wina sekali. Ahaksss... Takdan beberapa saat diorg dah terjatuh. Huhuhu.


Cowboy hidung kembang... hahaha
Gaya dah ada.... tapi kejap jer terjatuh...



Cowgirl plak
Lagi sekejap.... ahaksss....
Pastu kitorang gi beratur kat Space Attack.Space Attack ni bayangkan 2 tukul yg besar dengan besi penukul ke bawah. Kita duduk dengan kaki tergantung kat bahagian besi penukul tu. Pastu tukul tu dihayunkan ke atas, jatuh plak secara grafiti... Pastu hayun balik beberapa kali sampai terpusing 360°. Yg 2 tukul tu, bergilir... Memula yg satu hayun ke depan satu kebelakang, pastu tukar plak yg tu hayun ke belakang, satu lagi hayun ke depan. Selain hayunan dan free fall, mender yg turut menggerunkan adalah ketinggian mendalah ni bila terhayun paling atas, kepala kita plak mengadap ke bawah. Ngeri siut... Dah ler terasa agak lama nak abis ride ni. Tapi sesangat enjoy dan best. Aku dan Wina sependapat Space Attack ni layak dpt 5 bintang.



Turun dari Space Attack ni aku da terasa pening2. Tapi bo layankan ajer. Pegi ke Dizzy Izzy. Alamak... Da laa aku tengah pening... Nak layan plak ride nama pening2. Da terdetik... Takyah naik laa ni... Tapi nafsu aku balas... Takkan tak brani bro? Ride ni pusing2 bodo jer... Ada 2 jenis pusingan... Pusingan yg besar ngan pusingan kecik pada kereta yg kita naik. Memang bertambah pening aku naik ride tu. Da ler lama... Bosan giler. Abis jer ride tu mmg sah aku dah mabuk. ... Da start loya dan mual. Aku turun... Terus cari tong sampah. Nampak tong sampah aku sua muka aku... Terus blluuueeeeekkkkk.......beberapa kali. Mee goreng mamak yg aku lahap lepas jumaat tadi abis keluar. Ahaksss.... Malu wei....harap takda awek chun yg menyaksikan kejadian yg menconteng arang di muka ini.


Dizzy Izzy yang memualkan hingga termuntah.... hahaha
Camna pun Wina kata ride Dizzy Izzy ni boring nak mampus. Dia bagi 0 bintang ajer. Ahaksss.... Aku plak pasal mendalah ni berjaya kasi aku pening smpai termuntah, aku bagilah 1 bintang.

Lepas muntah tu sakit perut plak dah. Aku carik toilet. Nak uk uk. Aku suruh Nabil dan Wina pegi layan ride sendiri2 sementara aku bertapa... Nak dapatkan balik tenaga lepas muntah. Aku dapat tau lepas tu yg diorang pegi layan Space Attack 2 kali sementara nk tunggu aku selesaikan hajat. Lama gak aku brtapa. Sampai Nabil masuk dlm toilet tu panggil nama aku... Huhuhu

Kira settle dah ler ride2 kat tingkat 5 ni. Sikit nyerr....Ada 1 ride yg no extra charges, Spinning Orbit yg kitorg tak cuba. Psal tutup under maintanance. Nampak gaya macam ngeri jugak Spinning Orbit ni. Ada macam batang tiang tinggi pastu ada seat keliling batang tiang tu... Ini mesti main free fall... Aku da ler lemah bab free fall ni.

Selain tu ada gak 1 ride 5D Transforce Games yg kena bayar extra dan rumah hantu Haunted Chamber pun kena bayar extra. Psal kena bayar extra, kitorang tak cuba lah.

Seterusnya kitorang naik escalator ke tingkat 7 utk ke station roller coaster Supersonic Odissey. Nama macam ganas kan? Ada kah ganas...? Jawapannya tak berapa nak ganas. Kitorang pernah naik roller coaster yg lagi ganas. Jadi yg ni agak membosankan. Huhu. Sebabnya... Sekejap sangat...dr start naik smpai abis dlm 5 minit ajer. Beratur lagi lama... Ahaksss....Curam tak tinggi sangat.... Pastu sekali je 360° loop. Disebabkan tak berapa nak ganas...Wina bagi 2 bintang. Aku pun bagi 2 bintang gak lah. Kalu sekali ride pusing 2 kali mungkin bole bagi 4 bintang. Huhuhu.


Turun dari roller coaster, jumpa Dora dan Nia. Memang tatau apa yg berlaku antara Dora dan Wina. Kalau bole nak gak spend masa ngan Nia Nabil nak main game funfair lagi kat atas tu. Kali ni baling gelung masukkan dlm botol. Nampak senang... Tapi dr 30 gelung kitorang baling sesama, tada pun yg sangkut kat botol. Ahaksss... Habuk pun tak dapat. Nabil bajet bole ler tu dapat teddy bear...

Pastu ingat nk main bumper car kat tingkat 7 tu. Tapi macam ramai plak orang beratur. Jadi kitorang turun ke tingkat 5 balik pasal Nabil dan Wina nak repeat DNA Mixer. Kali ni aku tak naik. Diorang berdua jer layan. Masa ni lah Dora 1st time tengok diorang ride ni...

Hmmmm.... Puas nak ingatkan balik, camna kitorang balik. Yg ingat ada bergegas kuar utk solat asar. Dlm pkul 6 lebih gak kalu tak silap. Maksudnya nak layan Galaxy Station ni amik masa lebih kurang 2 jam ler... Sempat utk layan ride 2-3 kali memana yg best tu. Kalau nak layan sekali Fantasy Garden mungkin lagi 2 jam kot. Oh yaa... Debit kad tadi, pulangkan kat kaunter dia, dapat refund balik baki yg ada dan deposit kad tu.

Secara kesimpulannya, BTS Theme Park ni bole ler utk layan dikala keboringan. Kos kira murah, psal dlm KL ajer, takyah kluar kos travel jejauh. Masa pun save dr travel tu. Ride dia pun ada yg thrill. Cuma kalu bole tambah lagi ride sampai terpaksa spend 1 hari, rasanya lagi puas kot. Ride dia plak kalu ada tema yg kuat dengan bantuan prop mungkin impak dia lagi best. Overall aku puashati ngan trip ni. Sesuai utk short trip utk thrill bersama keluarga.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...