21 Mei 2011

24 April 2011_Bukit Broga Ku Tawan..... Macam Ler Adventure Sangat....

Posing poyo sekepin utk intro entry niihh......

Ahaaakkksss...... macam ler adventure & gempak sangat nak declare Bukit Broga aku tawan.... Takder apa yang bole bangga pun, psal ramai dah org sampai atas tu.... masa aku naik 24 April 2011 pun bersepah2 orang naik... yang kecik, besar, tua , muda.... baby pun ada tau? huhuhuh.... Bagus ler aktiviti riadah utk keluar peluh setiap lapisan & umur masyarakat ......

Aku panjat bukit ni atas pelawaan Kak Nonie. Kak Nonie & adik beradik pompuan aku semua nak gi trip panjat Gunung Kinabalu tak silap aku Jun /Julai nih. Jadi diorang aktif panjat bukit & gunung utk praktis sebelum panjat kinabalu. Bukit broga ni aku join sekali laaa...... saja nak gi tengok keadaan kat sana camna..... kalu taraf2 gunung tak beghani aku nak ikut..... ahaksss.....

Sebelum matahari terbit, aku da keluar umah. Kononnya nak sampai kat broga tu sblm pkul 8pagi. Semangat... semangat.... Tapi macam biasa ler, berkumpul mesti ada yang lambat sampai.... tunggu bum bam bum bam... last2 sampai broga pkul 9pagi.... huhuhuh. parking keta kat tempat yg disediakan bawah pokok2 kelapa sawit. kena bayar... tak ingat plak aku... tapi murah lerr... singgit dua jerr...

Tapi entah macam mana pagi tu, punyaler ramai orang. parking sampai melimpah2 ke luar. dengar citer ada pak menteri naik bukit tu... entah apa event tah..... tu yang ramai lain macam. Kitorang warm up sesikit, pastu mulakan pendakian.... dengan keadaan laluan sempit yang sesak ngan orang... ngalahkan shopping kompleks Maju Junction jer sesak dierr.... huhuhuh

Sesak kan...?? trafik jem atas bukitt....
sementara tunggu kaknonie nampak plak batu & pokok ni.....


Pendakian puncak pertama, paling mencabar kat broga.... Bukit curam & botak...... takder pokok utk berpaut.....

Pandangan dari atas puncak pertama.....


Pokok kasut. entah apa keje diorang ni buang kasut atas pokok tu...... dengar citer lagi angkasawan negara amik gambar wedding kat buaian pokok nii.....


permandangan dari puncak kedua melihat ke arah puncak pertama....

yng ni dari puncak ke-4 melihat ke arah tiga2
 puncak  sblmnya....

Bendera dah memang siap terpacak kat puncak ke-4

Ader ker patot bawak 100+ botol kecik jerr...?

makan nasi belauk kari ayam yang ditapau kaknora dari batu caves.... nyum.. nyum... mmg best.... sambil kaknoni & kaknora posing kat belakang......
pastu siap ada budak cina mana tah, datang mintak nak nasi tu... hahahaha...... kesian plak, kaknora pun bagi... lapar sangat ler tuh....

lepas makan aku turun terus sengsorang... psal cadang nak gi kenduri kawin member. yang diorang proceed panjat ke gunung tok plak dr bukit broga tu. turun, aku ikut satu group golongan belia remaja .... diorang turun lelaju... aku pun ikut sekali..... hahaha... perasan muda remaja lerrr.....mmg terasa kat atas peha muscle letih. sampai kat bawah nak berdiri pun lenguh.....
sampai kat umah niat nak lelap kejap, psal letih..... last2 bukan kejap lagii..... terbabas sampai pkul 5... kenduri entah kemana... ahaksss......

Muscle atas peha aku berlarutan lenguh n letih sampai 6-7 hari. nak lipat kaki memang sakit. tu ler akibatnya naik bukit dlm keadaan yg tak fit n tak prepare

untuk rekreasi ringan aku rasa ok ler bukit broga ni..... tak tinggi sangat... 400m jer dr paras laut. nak banding ngan kinabalu 4000m.....ahaksss..... kalu sempat aku post gambar nostalgia aku naik bukit tabur dedulu.... lagi mencabar dari broga.....view pun lebih menarik nampak tasik dam klang gate.

Untuk ekspedisi broga ni tima kasih kat kaknoni ajak join n tima kasih kat geng gunung DMG. mekasih gak kat sesapa yg sumbangkan gambar2 yg aku pos ni. aku tak bawak kamera.... kamera aku rosak.

3 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...