01 Ogos 2011

Maaf Zahir Batin sempena Ramadhan

Mungkin macam pelik, nak sambut Ramadhan, mintak maaf zahir batin plak. Selalu masa raya Aidilfitri jer. Ada alkisahnya....ni pun dapat dari internet . tak pasti sahih atau tak, tapi no harm mintak maaf pun.

“Ketika Rasullullah sedang berkhutbah pada Shalat Jum’at (dalam bulan Sya’ban), beliau mengatakan Amin sampai tiga kali, dan para sahabat begitu mendengar Rasullullah mengatakan Amin, terkejut dan spontan mereka ikut mengatakan Amin. Tapi para sahabat bingung, kenapa Rasullullah berkata Amin sampai tiga kali.

Ketika selesai shalat Jum’at, para sahabat bertanya kepada Rasullullah, kemudian beliau menjelaskan: “ketika aku sedang berkhutbah, datanglah Malaikat Jibril dan berbisik, hai Rasullullah Amin-kan do’a ku ini,”
jawab Rasullullah.

Do’a Malaikat Jibril itu adalah:
“Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

1) Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
2) Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri;
3) Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. "

Oleh yg demikian sy nak mohon maaf dari semua Yg lalu lalang kat blog ni sempena bermulanya bulan mulia ramadhan ni. Moga ibadah kita diberkati dan diterima olehNya.

Setahun cuma sebulan saja, tempoh yang dijanjikan oleh Allah bahawa setiap amalan dan ibadah kita akan dilipatgandakan rahmat dan ganjaran. Rugilah kalau kita tak ambil kesempatan ini. Sebab Ramadhan depan belum tentu lg kita diberi peluang. Elakkan pembaziran dan banyakkan bersedekah. Peringatan kepada diri sendiri......

Selamat berpuasa. Selamat beribadah. Selamat beramal. Salam Ramadhan Al Mubarak.

layan lagu satuuuu......


posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...