26 April 2011

Cubaan Rekabentuk Geometri Pattern

Geometri Pattern bole aku tafsirkan sebagai bentuk2 geometri asas yang disusun berulang-ulang kali mengikut peraturan/order tertentu yang teratur membentuk corak. Pada skala yang besar corak ini boleh menghasilkan tekstur yang tersusun.

Geometrik pattern dengan menggunakan bentuk asas yg bersegi sering dikaitkn imej bangunan islam. kerana itu ianya meluas digunakan di masjid atau bangunan institusi keislaman. Sama ada sebagai penghias dinding penghadang, penghadang silau matahari, hiasan, wall paper, insert pada railing dan sebagainya.

Salah satu Geometri Pattern kat Masjid Negara Sebagai dinding fasad. Gambar diambil dari bahagian dalam masjid.

Penggunaan geometri pattern ni dah ada dari zaman dulu kala lagi. Sampai sekang, ianya masih digunakan. Masih relevan dan kontemporari. Tak lapuk dek zaman. Kat Mesia pun banyak bangunan lama yg ada geometri pattern ni. Contohnya kat Masjid Negara, Menara Dayabumi, Pejabat Pos Besar etc.


Dalam tugasan aku design surau dan masjid, aku cuba explore dan design geometri pattern ni. Psal geometri pattern yang ada dlm library ACAD kat opis ni sama jer dari memula aku masuk kerja sampai sekang. Bosan plak nengoknyer.

Geometri asas yang aku olah dengan ukuran 500mm X 500mm

Bila geometri asas kat atas tu disusun dan diaplikasikan pada komponen bangunan, jadi terhasillah komponen2 macam kat bawah ni.....


Dinding penuh



Susurtangan


Susurtangan pada gerbang

Dinding penuh pada gerbang berkembar


Yang ni plak aku cuba kecikkan scale. Susunan 4 geometri asas kat atas tu membentuk komponen 500mm X 500mm.

1 ulasan:

  1. Hi Atai ,

    I love all the nice & good architecture works from all around the world.
    Islamic architecture also interesting as well.

    TFS.

    Kin.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...