22 Februari 2011

Trip To Miri & Lawas Part I

24 Jan 2011 yg lalu aku berpeluang untuk ke Lawas, Sarawak atas urusan kerja. Satu pengalaman yang unik. Aku brani bet potong rambut, mesti ramai yang takder idea kat mana lokasi Lawas ni kan? Aku pun tak tahu hingga aku sampai kat Lawas baru aku tau. Walhal dah involve ngan projek ni berbulan2. Ye ler monitor dr semenanjung jer.... Huhuhu.



Ok, nak citer skit kat mana Lawas nih. Kita start dr Kota Kinabalu Sabah kat utara Borneo, turun selatan melepasi smpadan Sabah ke negeri Sarawak, akan lalu Lawas dulu. Ke selatan Lawas akan lalu sebahagian dari Brunei. Melintasi Brunei akan jumpa plak Limbang. Pastu lintas Brunei balik, akan jumpa Miri. Miri takkan takpernah dengar...? Alaaa... Sesusah jer aku citer, nah tgk map jer ler... Huhuhu


Dari KL, amik flight awal pagi ke Miri. Amik masa 2 jam lebih skit. Lebih kurang sejam lebih lepas landing kat Miri, amik flight ke Lawas plak. Haaa.... Ni ler pengalaman lain nyer.... Aku naik flight MasWing. 1st time utk aku naik flight kecik gini. Ngeri n berdebar woo... Suspensi!

MASWing Tengah Parking kat Airport Miri


Jalan menuju ke kapal terbang..... berdebar masa nih....


Taxi to run away for take off. Kalu naik ATR ni bole tahan jgak.


Baru take off



Flight tu guna kapal terbang twin otter, enjin propelar. Body k/terbang tu lebar 2+1 seater. Ada lorong sempit antara seat 2 dan 1 tu. Seat tu punya ler kecik smpai ada mamat tu badan besar skit, duduk kat seat single tu, sebelah bontot kat seat, sebelah lagi terapung kat laluan. Huhuhu. Nak sandar kepala jangan harap ler. Lupa plak aku nak kira brapa seat semua sekali, tapi rasa nya tak lebih 20seat. Siling dia plak mmg rendah, nak lalu kena jalan terbongkok2. Sibaik flight tak penuh. Kalu dak mesti clusterphobia.


Dari tempat duduk aku

Da laa terbang tinggi gak. Gayat dibuatnya. Pastu yg uniknya lagi, passenger bole tengok dlm cockpit psal dia mmg terbuka. Bole nampak kesibukan (atau buat2 sibuk taktau ler....) pilot dlm cockpit terutama masa nak takeoff & landing. Kapal terbang kecik camni pun byk meter, punat, suis, lever, tombol dan memacam lagi ler. Kalu k/terbang besar tak tau ler aku. Semua tempat dipicit, sentuh, pulas dek pilot.




Pilot memang open gini jerr.....


Banyak nyer meter.....




View2 dari atas....

Perjalanan amik masa 45 minit melalui lanskap pendalaman Sarawak. Kebanyakkannya hutan belantara dan banyak juga sungai yang panjang dan berliku2. Selain tu kediaman penduduk setempat yang jarang2.





Bandar Lawas. Hampir mendarat.

Airport kat Lawas memang chomel. Dua tiga langkah dah sampai ke terminal. Pekerja yang angkat luggage, kaunter dll kat airport tu sempoi jer. Pkai t-shirt, suar pendek & ada yg pkai selipar saja.

Pekerja yang selamba kampung .... ahakss.....


Airport Lawas dari arrival


Dalam Airport Lawas.


Mesin timbang olskool.....


errr..... menarreeekkkk........ rakyat tempatan..... ahaksss....


Perjalanan pergi, ok ler, lancar psal cuaca baik. 

Tapi perjalanan balik..... Ya Allah.... Mimpi ngeri! Hujan, lebat plak atas tu. Masuk dlm awan, tak nampak apa dah kat luar. K/terbang plak terhoyong hayang, ke atas ke bawah. Belt & butang sluar aku dah bukak dah bagi perut lega skit. Kalu dak mau terburai isi perut aku dlm kpal terbang tu... Sick bag pun da stand by. Malu beb kalu termuntah! Pilot pun masa tu sibuk abisss.... Bersilang2 tangan 2 orang pilot tu nak tekan punat. Jangan tekan punat eject sudaaa.....


Sebelum berlepas balik.... hujan renyai.....


Pilot balik.....



Sampai kat Miri, dengan keadaan mabuk pergi check in hotel. Malam tu hujan. Nak carik makan pun agak susah psal nak elak ujan. Terround hotel tu, baru perasan, bnyak tul pusat urut 'kaki'. Sibaik 'kaki' aku tak sakit, perut aku jer mual psal mabuk, kalu dak nak gak gi urut.... Huhuhu. Last2 makan kat kdai mkn depan hotel jer.

Makanan famous kat sana Nasi Lelapan. Tak plak aku amik gambar nasi lelapan tu. Lebih kurang adik beradik ngan nasi ayam penyek ler, cuma lelapan ni lauk dia tak semestinya ayam, dan tak plak dipenyek. Yg lain semua lebih kurang jer. Ada ulam2, ada sambal, ada tauhu & tempe goreng.



Sambung lain kali.... dah panjang giler nih......

2 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...