05 Disember 2010

Sentra N16: Hayookkk..... Apa Suda Jadi...??

Ada kaitan ngan entry ni.

On da way nak pegi LCCT melalui hiway, kereta tak banyak..... Bosan dan ngantuk memandu ikut kelajuan kebangsaan *tipuuu...... huhuhuh, tergerak plak nak rakam cara hilangkan bosan tu.... buat seketika jer tau ......



Dari 110km/j gear 5, aku hanya tekan minyak tanpa drop gear sampai 180km/h. Pastu aku slow down balik ikut kelajuan kebangsaan * sila lah percaya.... huhuhu. Ok ler, puas hati gak ler ngan kemampuan Sentra N16 tua nih..... ahaksss......

Sempat ler aku sampai LCCT. Semayang suboh & naik flight.....

Entah camna, balik ke KL tu, aku mati2 ingat flight pkul 10 malam (psal tak gheti nak tengok masa ngan format 24hrs). Walhal pkul 11 mlm flight aku..... mati, sampai LCCT pkul 12 mau pkul 2 pagi sampai umah!! Gilerrr.... Sibaik keesokkannya Sabtu, cuti.

Sebabkan tak sabar nak sampai umah dan ada plak Perdana Turbo bergurau senda, Aku pun hilang ingatan lenjan sampai impak maksimum II ...... Last2 overheat, oil press drop.... last sekali keluar bunyi-bunyian macam Mawi nyanyi pitching lari dari dalam enjin... Adoyai... Musibah telah melanda....... Enjin pun mati. Aku pun perlahankan keta dan berhenti tepi hiway tu......



Panggil tow truck, dipendekkan cerita sampai kat workshop KSR dalam 2.30 pagi. Camna plak aku nak balik KL pepagi buta ni dari Shah Alam? Syukur ada gang NISMOCLUB kat Shah Alam. Malam tu aku tido umah Wak Kang. Dia datang amik aku kat KSR tu, sampai umah dia dalam pkul 4 pagi. ahaksss........ panjang sungguh hari aku.....

Mekasih banyak Wak!! Tanpa mu, mau merempat aku kat masjid malam tu..... huhuhuhu

Sentra tu plak, apa cerita....?? panjang ceritanya.... lenkali......

15 ulasan:

  1. Hi Atai ,

    Your Sentra can reach 180km/h.That is fast enough for such car.
    Reason being your car's engine won't start is due to over heating or the car has not been driven this fast therefore it can't cope with the speed ?

    Anyway good luck for your car.Let me know what is the problem.

    Kin.

    BalasPadam
  2. overheat, head bengkok, air masuk campur myk hitam...betul X???

    BalasPadam
  3. kin
    the video was captured on my way to LCCT. While the incident happen on my way back home from LCCT. I dont think the engine cant cope with the speed, but the way the engine was revved.....

    cik
    tak betul.... uhuhu

    kemungkinan utama, minyak enjin tak chantek (3000K ++ km tak diservis minyak semi-syn saje) & kereta dipandu tanpa belas kasihan. Kemungkinan jugak psal bearing conrod pkai std nyer, tak boleh tahan kekejaman enjin tu. teorinyer minyak enjin tak sampai kat salah satu bearing conrod tu mungkin ada saluran tersumbat. Kemusnahan yang berlaku, bearing conrod tu hancur, conrod terbakar, crankshaft haus teruk.

    keta dah amik baru jap tadi. terpaksa full overhaul. sekang terpaksa run in dulu 2000KM. mcm enjin baru.

    memang satu pengajaran yang sangat mahal untuk aku. Lenkali kalu meter bagi warning terus ketepi matikan enjin check apa yg patut.

    BalasPadam
  4. huhu!!! lps nih pkai myk itam mahal la...hehe

    sama cam enjin org mase 1st2 buat aritu gitu jgk...tp keta org dulu tak lak bg hint overheat terus tong ketong ketong tongg...jgn risau la...lps nih ade penyakit lain plak kn timbul...haha!!!

    BalasPadam
  5. cik
    terpaksa ler pkai minyak mahal. KSR rekomen 10W40 dah ok. KSR jual RM95/4 liter Eneos. Kira yang ni tak ler mahal sangat.

    penyakit lain macam mana tu? bole bagitau? Mu dulu, full overhaul balik ker?

    BalasPadam
  6. overhaul balik lah...2kali lak tu kena...mula2 tukar crankshaft, sbb dh agak teruk..2nd potong "main jenor"(mcmne ntah eja dia)pkai bearing tebal...

    kawan org lak ckp klo enjin turbo pkai 10w-50 selamat sikit...tak tau masing2 punye teori...
    klo pkai rilex2 takpela nk pkai w-40...

    BalasPadam
  7. cik
    errr ... jap.... 40 ngan 50 mana lagi cair, mana lagi likat?

    sekang ni crank mu pkai bearing conrod tebal ler yerk? bearing pkai standard ker atau performance?

    macam kes aku, sekang ni KSR dah ganti crankshaft lain psal crank lama tu kalu potong pun, bearing paling tebal tak ckup. Pastu diorang masukkan bearing conrod + skru conrod performance. Semua tu untuk kukuhkan lagi internal tu.

    InsyaAllah, semuanya selamat pasni......psal aku pun bawak keta rilek, kengkadang jer kalu ada keta lain bergurau senda. Macam mu, Mu yang suka bergurau senda ngan keta lain.... ahaksss.....

    BalasPadam
  8. haha statement tak leh belah...haha!!!

    enjin org payah dpt bearing racing..klo ade pon mahal gile...skrg pkai bearing std je, tebal paling max...brp tebal n brand ape pn dh lupe...
    klo kena lg tukar enjin la...hehe...crankshaft dia skrg pn dh mahal...

    lbih besar no lebih likat...50 lg likat la...

    BalasPadam
  9. ahaksss..... tak betul ker statement tu....?? huhuhuhu

    dah nama pun racing/performance, memang ler mahal. Aku nyer tu pun KSR main buat jer, tak tanya dah aku nak ke tanak performance part. Last2 trpaksa hutang duit mawar tuk bayar, nak amik keta aritu... ahaksss...... sibaik ada Along dari indonesia ni yang membantu..... huhuhu

    main proton atau honda, biasa ler part permintaan tinggi, harga pun ada up gak lerr..... sesusah tak yah tukar enjin, tukar keta jer... Inspira ker....

    BalasPadam
  10. klo pkai inspira takut jadi "Inspiration X" jer...huhu..~~!!!

    wat mase terdekat nih takde lah...nak wat pape pn tak sempat duit lg...

    mcm la main nissan murah sgt??hehe~~~ brg/bengkel pn susah cari...oklah gudlak for your "new engine"

    BalasPadam
  11. takpa cik... pepelan kayuh....

    aku dulu pun bukan dapat terus apa yang nak.....
    bersusah2 dulu bersenang2 kemudian, supaya bila senang, tak ler lupa diri.....

    tamau datang party pool side ker?

    BalasPadam
  12. N16 top overhaul brp kos ek..biasa dia tukar ape.. Tperature x betul skang Ni..pomen kata head da x cun..gasket da rosak..kedai mana yg bagus area KL n l.klang

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf fizie ahmad. aku takda jawapan kepada soklan2 ko. psal aku bukan pomen.

      kos bergantung kepada kerja yang dibuat.
      tukar apa, bergantung gak apa yang rosak. sebab temp naik pun memacam punca. apa2 pun kena pegi cek dulu. kalau pomen da kata head da x cun, maka kena tukar head. Nak murah ada yang skim head shj. tapi tak terjamin masalah selesai. gasket, bila dah angkat head memang kena tuka.

      kedai mana bagus... hmmm... aku pun tak pernah jumpa kedai yang bagus lagi... ahaksss....

      maaf kalau tak membantu...

      Padam
    2. Alahai...baru baca sebab baru join. Saya baru saja pakai Sentra Nismo Sport 1 tahun 1/2. 2nd hand sebab x mampu beli baru dulu. Beli keluaran tahun 2008 nyer.

      Ada yang kata jenis ni senang panas enjin. Tapi saya tak percaya sebab saya tengok owner lama gasak kereta tak sayang. Kot yer pun nak lenjan, kenalah jaga minyak enjin, minyak gear, minyak brek dan yang patut. tapi masa saya beli tu, minyak dia dah hitam legak kalah air longkang. Pemandu lelaki, Melayu.

      Kereta tu sebenarnya dah pernah overheat. Kemudian kena kat saya masa nak balik kampung over heat la lagi. menggelegak air bunyi sampai brup..brup..terus saya berhenti tepi sebab jarum temperature dah nak sampai merah. Terus saya matikan enjin. X berani buat pandu lagi.

      Ok berbalik pada soalan murah ke mahal.. sekitar Rm890 ke RM1400. Tukar water pump, termostat, head enjin...

      Yang bodohnya termostat yg diganti sebelum ni used car letak jenama proton. Memang la tak leh ngam...Mana tau..dah pakai dan terkena baru tau.

      Lupe lak nak bagi tau aku punya Manual Trans. Kalau auto...macam2 lagi kerjanya.

      Alhamdulillah Sampai sekarang ok je..x overheat... Minyak enjin aku pakai yang 10k punya, minyak German. Pecut sampai 160km..itu yang aku berani.

      Padam
  13. Cuma nk tanya kenapa N16 ni nampak elok tp byk yg dileraikan.tak boleh nak baiki ke?

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...