24 Oktober 2010

Taman Tasik Taiping

Indah mendamaikan. Secara ringkas untuk gambarkan suasana di Taman Tasik Taiping. Antara faktor yang mungkin menaikkan seri Taman Tasik Taiping ni adalah latarbelakangnya Bukit Larut. Taman tasik ni adalah taman tasik pertama di Malaysia yang diwujudkan pada tahun 1880. Jadi tak hairan lah kalau pokok-pokok disekitar taman tasik ini matang. Bila kata matang, memang pokok2 tu tua, unik, besar batangnya dan saliranya. Dahannya panjang membentuk gerbang menuju ke arah gigi air tasik merentasi jalan raya. Dahan2 pokok juga merebak secara abstrak membentuk teduhan bertekstur dibahagian atas permandangan. Batang pokoknya pula bewarna gelap berkulit kasar diliputi lumut hijau, disulami dengan pokok2 tumpang seperti pakupakis dan pokok langsuir. Memang mengagumkan kesan yang digubah secara semulajadi ciptaanNya.

Lawatan ke Taiping bebaru ni memberi peluang sekali lagi untuk aku mengagumi keunikan pokok2 di Taman Tasik Taiping ni. Tapi tak berhenti.... gambar diambil dalam kereta sambil dipandu. Jadi anglenyer agak terhad. Camna pun rasanya cukup untuk beri gambaran keunikkan pokok2 tu.





Warisan semulajadi di Taman Tasik Taiping ni perlu dikekalkan untuk tatapan generasi akan datang. Nak tunggu sesebatang pokok untuk jadi secantik macam ni, perlu mengambil masa beratus2 tahun. Tetapi untuk menebangnya hanya ambil masa beberapa minit jer. Oleh itu renungkan lah bila kita berniat untuk menebang memana pokok2. Ianya perlu dihargai bukan sehaja semata2 di taman tasik ni saja, malahan dimana jua kita berada.

3 ulasan:

  1. Kat Taman ni banyak bapok dulu, la ni tak tau laa...hg tak survey ka?

    BalasPadam
  2. Hi Atai,

    We all should preserve all this important tourist spot & all flora & fauna for next generation to come.

    Thanks for showing.

    Kin.

    BalasPadam
  3. cowboy
    errr...... bapok keluar malam jer kan? aku pegi siang..... kalu nak survey pun depa tak kluaq lagi kot.... huhuhuh

    kin
    i just hope people know how to appreciate environment & mother nature.....

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...