01 September 2014

Art of Speed Asia 2014 :: Custom Bike

Sambungan dari Art of Speed Asia 2014 :: Street Cub

Siaran tertunda ni... event dah lama berlalu... gambar tak abis up lagi....

CUSTOM BIKE







Tahun ni nampak penambahan penyertaan yang agak ketara kategori custom bike ni. Penyertaannya plak bukan calang2. Peningkatan dari segi kualiti idea design dan craftmanship yang ditunjukkan. 

Semenarnya aku macam takda idea dan takda mood nak karang ceghita psal tajuk ni... Bole kata psal tu lah lama gak terperam posting ni. Oleh sebab tamau tangguh lagi... aku post jugak lah gambar2 nyer shj... tanpa apa2 ulasan yerk? layan gambar jer lah.... Yang pasti gambar2 yang aku share ni pada aku ada something lah.... OK lah... aku ulas sesikit jerr...bole?



Olskool chopper
Fuh... memang berseni hasil kerja tangki motor ni
Seat spring yang rustic dan brutal
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Aku suka ni... Especially tang bare metal finish dan custom tank
Ekzos berbalut heat shield fabric tu nampak brutal
Lampu belakang, sempoi


detailing kat bahagian handle bar
Helmet datang ngan motor ni pun matching... macam japanese art gitu
memang detail... terutama tang ada lubang2 kat setiap komponen
Camna nak dapat finishing karat macam bulu jembut ni haaa...? sapa tau?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hasil kerja Abah and Son
Special sikit, motor ni ada tempat letak skate board
Detailing baeknyer... siap ada gambar budak 2 orang kat sprocket tu. Sapa budak tu?... haaa... aku pun tatau
Ekzos dia pun sempoi
Siap ada ayat atas tank

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Scheme colour dia sempoi... ditambah dengan tayar white wall yang gemuk
Nampak sparkling kat paintjob tank dia
terserlah kegemukkan tayar HD ni...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Yang ni sempoi dan unik. Motor nyer kecik jer... tapi tahap engineering dan idea design dia melebihi dari mana2 motor besar yang ada hari tu. Kalau tahun lepas ada chopper lowrider yang hubless... kali ni motor ni pun hubless. Yang pasti kedua2 motor hubless ni datang dari Indonesia. Samada dari builder yang sama atau tak, aku pun tatau. Tabik kat custom bike builders dari Indonesia!!!



Hubless tayar depan dan belakang
Gaya macam tak pkai rantai.... tapi pkai rotary wheel
kecik dan lowerd jer motor ni
suspension depan boleh plak letak dalam bulatan rim. memang out of the box
Detailing siap ada motif ukiran tradisional
kat tetengah handle ada ukiran crown dari brass
Kat atas tank dan tank cap pun ada motif ukiran tradisional
kat tepi tank pun ada motif ukiran
aku tak tengok bebetul lah motor ni aritu... Tapi nampak gaya macam ada turbo charge jerr... betul ker?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Chopper merah-biru ni pun special gak.
Tayar belakang lebar... enjin V... terkeluar kat sisi kiri dan kanan plak
Wakil dari Indonesia jugak ni....
aku tatau mendalah apa ni... tapi detailing ukiran nusantara memang mengkagumkan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

aku suka finishes tank yang bare metal ni
dari sudut ni nampak brutal motor ni




ekzos jatuh ke bawah dan tajam buatkan motor ni nampak bertambah brutal. Polished brass touched kat motor ni plak menyerlahkan ciri2 olskoll yang prestige
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Siap ada concept write up 
Inilah dia concept bike... The Rocketeer
Custome paint works kat back wheel arches ni sempoi
Agak "ketulangan" dan "kekosongan"
brushed finishes kat split tank ni aku suka
Close up brushed finishes kat tank

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sekali tegok motor ni teringat kat motor ciptaan Rafik Kaissi. Ada chain besar. Tapi yang Rafik Kaissi lagi gempak lah psal chain tu ada function. Yang ni aku tak pasti plak apa fungsinya.

Gaya olskoll


Inilah chain... yang aku tak pasti ada function ker tak?
Muka depan dah macam robot
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Brutal dan ganas... eh bukan maksud brutal tu ganas ker? huhuhu


Aku suka finishing tangki ni
ni motor Abah & Son gak ni... tau psal ada skateboard kat blkg


motor ni rat!! Pastu green plak...
yang kata green tu psal component dia recycle tin sardin... huhuhu



Errr... ni pesal plak kosong plak tengok isi perutnya
yang ni pun aku nampak ganass....
Rasanya tang tanki yang membongkok kuat tu membuatkan motor ni nampak ganas











Karatz


walaupun tak rata, tapi tangkinya chrome
cafe racer
yang ni aku tak pasti plak part motor yg mana satu. Tapi apa pun aku suka detailing ni
Cafe racer yang olskoll

Ok lah... aku send jer lah posting ni.... da tak larat nak peram lama lagi.... huhuhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...