02 Januari 2012

My N16_ Titan Coilover Service & New Set Up


Semalam, bosan dok opis, pegi servis coiloverlah waktu lunch break. Bajet mesti makan masa ni… ah, kira emergency leave ler nih. Bukan apa, tak tahan dah suspension sentra tu rasa berbuai sangat n tak stabil. Dah berbulan2 dah tahan. Mmg last set up pilih spring rate selembut yang bole. Mmg ada selesa, tapi 'loose' dan selalu 'bottomed' smpai kengkadang bodi tergesel ngan tayar. Corner pun body roll kuat.

Jadi niatnya slain nak servis, nak gi tukar set up dengan spring rate yang tinggi sikit dan tambah bound n rebound rate kat absorber. Harap2 semua ni bole kurangkan bodyroll n bottomed tadi.

Lepas konpemkn ngan workshop, aku pun pegi ler kat MPD kat area pandan. Kat workshop ada 4 hoist, semua penuh. Fuh. Hari biasa pun penuh. Bla…bla…bla… lepas bosan tunggu akhirnya giliran aku smpai. Bukak chek, semua dlm keadaan ok, takder bocor. Spring asal depan 5kg/mm blkg 4kg/mm.



set depan

set belakang



Lepas bincang2, setuju amik depan 6, blkg 5 plak. Lpas amik gambar skit aku lpak dlm opis diorang. Bila kuar balik, wah…da siap pasang balik. Cuma nak wat allignment ajer.

Spring diorang tukar yang lain. Yang pelik sikit diorang bungkus coilover tu ngan beg plastik khas. Takpernah tengok sblm ni. Aku pun tak sempat tanya apa kehalnyer.

Oh. Nak citer psal wat allignment tu. Service coilover diorang ni mmg pakej sekali allignment. Tu salah satu sebab aku suka kat diorang ni. Ye ler, kalu wat allignment kat kedai tayar mau berpuluh2 inggit gak lebur. Yang speselnya, diorang wat allign pakai bangku khas, batu ladung n pembaris jer. Pastu ada wat kira2 conteng pakai kapur ikut dan kat mana bole conteng. Huhuhu. Hasilnya allignment nyer pun sgt memuaskan.


bangku allignment... speselnyerr.....



batu ladung

Calculation allignment keta aku. Huhuhu

Lebih kurang pkul 6, keta aku settle. Yang best lagi sekali diorang charge rm150 jer utk tukar spring. Charge service yg patutnya rm400 diorang kata takyah bayar psal diorang consider kreta aku dlm warranty lagi. Aku pun senyum jer ler bayar. oh yerr… aku pun perasan keta aku makin lowered.

1st impression bawak…mmg berbeza… makin solid. Dah tak rasa buai2 berayun mangkuk ke apa. Steady jer. Cumanya da mula lompat2, psal spring da keras kot. Body rolled mmg kurang, bottomed pun tak rasa dah. Tunggu pkai lama sikit, lpas settle down harap2 improve lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...