16 Januari 2012

Ekspedisi ke Bukit Kutu 13 November 2011

Ahaksss..... entry yang dah basi... mender ni dah berlaku 2 bulan lepas..... tapi update gak lerr.... gambar memang out sikit psal ambik ngan henpon... kamera aku antar repair entah bila nak siap....? mengong..... ok... berbalik pada ceghita kutu ni..... bukan kutu rayau atau kutu dlm rambut... tapi bukit kutu.

Trip Bukit Kutu ni adalah salah satu dari siri latihan group DMG Trekkers (kelolaan kak noni) sebelum ke MULU Sarawak cuti raya cina nih.... :O ...... dah tak lama dah tuuu.... alamak... gabra plak..... Ok balik pada ceghita kutu ni sekali lagi. Semenarnyer banyak gak trip latihan yang mencabar2 dianjurkan.... tapi aku tak join. samada ada hal atau mmg saja aku malas... ahaksss..... Entah lerr...... aku takder feel semenarnyer panjat tetinggi semata2 thrill memanjat gunung/bukit. Kalu panjat pepenat tu biar ler ada sesuatu yang menarik atau unik tunggu aku kat atas tu. Psal tu bukit kutu ni aku setuju nak join... psal ada sesuatu yang unik kat atas puncak dia.....

Perjalanan awal pagi, bebetul lepas masuk subuh. Tumpang abg zumi dari opis DMG batu cave untuk ke Kuala Kubu Baru, tempat yang dijanjikan untuk bertemu member group yang lain. macam biasa janji melayu....lepak kat masjid kuala kubu sementara tunggu yang lenlain sampai, dari orang abis kuliah subuh sampai masuk waktu dhuha.... huhuuuhu

Bila semua dah sampai, maka gerak ke starting point ikut jalan nak ke fraser hill dari kuala kubu baru tu. Akan lalu empangan. Kitorang brenti kjap kat empangan tu tunggu diorang yang bawak keta ikut halaju kebangsaan, abgzumi plak bawak halaju rally racing drift. huhuhuhuh

Dam Kuala Kubu Baru
Bebetul lepas empangan tu ada signboard ke Kampung Pertak, masuk ke kanan. Kampung Pertak ni kampung penempatan semula orang asli kot psal ghumah dier dah style modern sikit.

Jalan masuk ke starting point...

Park sumbat2 tepi jeram....

beratur.... angkat tangan.... jatuh tangan... warm up sesikit....
Ghupanyer yang join kali ni agak ramai psal combine 2 group. OK lerr..... ada gak awek yang nak diusha... huhuhuhu

Jambatan gantung pertama

Sungai yang dilalui, kena panahan matahari pagi........

Jambatan gantung kedua yang dah tak tergantung lagi

rentasan anak sungai....masa ni pakat bukak kasut.....


kat seberang sana, pkai kasut balik.....

Lalu kawasan pokok buluh

Ahaksss..... aku pun rasmikan kasut berdey aku.... lepas konpem tada sungai lagi nak redah....sila abaikan bebulu kaki itu yerk.....

ngeri tengok pokok nih.....

akar pokok berselirat

mencanak curam nak kena panjat.....

lalu bawah pokok besar yang tumbang......
Kira2 sejam setengah lepas tu, sampai ke satu tempat ni... memang mengkagumkam. Diorang bagitau tempat ni dipanggil Gua Kambing. Kalu tanya aku takder ghupa gua pun. Lebih kepada bongkah batu yang sangat besar. Yang kagumnya, bahagian atasnya, batu tu cantilever out rasanya  lebih dari 10 meter... jadi macam bumbung untuk tempat tu. Kitorang benti rehat lama gak kat sini, tunggu geng2 yang jalan rilek2 menikmati hutan, amik balik tenaga dan hilangkan haus sambil menikmati keunikan gua ni.



Lepas semua dah OK, start balik jalan....tak lama lepas gua kambing tu akan jumpa gua air. Macam nama dier, dlm gua tu ada sumber mata air.... bole diminum. errr..... gua kambing tak plak jumpa kambing.... kalu dak bole sembelih wat lambchop kenduri reramai.... huhuhuh.

lebih kurang sejam lepas tu sampai ler ke kawasan puncak. memula akan jumpa kawasan tanah rata dengan satu binaan serombong asap/chimney. Ikut ceghita, dulunya ada banglow british atas bukit ni.... banglow tu dah roboh.... yang tinggal sekang chimney tu ajer kat situ. Ada gak 2 buah perigi.... yang satu tu masih lagi ada sumber air.

Dari kawasan tu, kena mendaki sikit, untuk sampai kat puncak bukit kutu ni.... puncak dia dalam bentuk bongkah batu..... kena panjat tangga kayu plak untuk sampai ke puncak batu ni. Atas puncak tu, ada sekeping batu leper bertenggek atas bongkah batu besar. Dengar citer nama Bukit Kutu dapat dari batu leper yang bertenggek atas batu besar tu lah. macam style kutu atas kepala gitu. Bukan psal ramai kutu drug addict atas tu yerk.....





Nak panjat tangga kayu tu gayat gak untuk ke batu tu.... Batu tu pun bukan ler besar sangat.... dalam satu masa bole naik 4-5 orang jer. jadi kena tunggu giliran gak ler. huhuhu.... aku memang gayat. takat duduk jer... tak berani berdiri. permandangan 360 degree... bole nampak banjaran belah belakang..... depan nampak damn kuala kubu yang lalu tadi. Kira Ok ler permandangan tu......

tengok ke bawah tengok orang tunggu giliran nak naik.... huhuhuh


sempoi jer nasir duduk hujung tu..... aku nak ke sana pun dah gigil lutut.... ahaksss.....

nampak tak serombong asap kat bawah tuu.....

view ke banjaran.....
Tak jauh dari situ gak dalam 5-10 minit trekking, bole pegi ke rumah banglow tinggalan British yang kedua plak. yang ni masih nampak bentuk ghumah dier... ada tangga, ada gerbang, ada bukaan.... cuma tak leh nak kenal pasti ruang2 apa. Gayanyer agak besar gak umah ni.






Ikut ceghitanya, dulu masa british menjajah sini, diorang mmg saja cari tempat yang sejuk, untuk diorang buat rumah peranginan/persinggahan. Bukit kutu ni salah satu dari tmpat yang diorang pilih. aku dok imagine, mesti zaman dulu bukit kutu ni sejuk giler. kalu dak, wat per diorang nak bina chimney. Ada dua versi ceghita plak camna diorang naik atas ni... ada kata ikut jalan yang dah hilang .... ada yg kata diorang naik helikopter.... aku tak pasti mana satu yang betul.....kalu helikopter, mana helipad nyer ye tak? huhuhuh....

Tengah rerehat atas tu, diorang dok borak2 kata berdiri atas puncak batu tu. aku pun kata, aku tak berdiri psal gayat. diorang pun ejek... apa barang tak berdiri. Cheh..... bagus sangat ker berdiri tu? aku pun naik balik utk amik gambar berdiri plak..... huhuhuhu... kali ni ngadap empangan plak. Amik gambar pastikan nampak kaki... bukti memang tengah berdiri.... ahaksss....


Serombong... nampak jelas sikit


salah satu perigi yang ada... tapi yang ni yang kering.... yang ada air lagi aku tak cari plak mana.....
Penat dah bercerita nih..... pendekkan ceghita turun lerrr.....


lalu balik Gua Kambing


akar berpintal

Pokok berpintal

pokok berlingkar akar
Ada satu masa tu aku sengsorang jerr..... pasal depan laju sangat, belakang slow plak..... jalan jer lerrr.....Tetiba bila sampai kat kawasan anak sungai... terliur plak nak berendam. aku pun bukak kasut, beg, kasut semua nak berendam. masuk jer, tengok ada orang kat hilir..... lerrr..... amik barang balik join diorang sekali. lama gak berendam situ sesambil basuh kasut & apa2 yang patut.

best gak berendam nih.....

Jernih airnyerrr.....
Sampai ler orang yang last sekali yang sampai. dah puas berendam.... jalan balik. ingatkan dah dekat... ghupanyer jauh lagi.... ahaksss.... sibaik sempat sampai kat kereta psal masa tu hujan dah turun......


Nampak dari atas.... macam dalam plak sungai kat sini.... tak berani wooo.....

2 ulasan:

  1. As salam
    Total hours berapa ni sampai puncak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam....
      alamak tak berapa ingat lah bibuwilda.... tapi lebih kurang 3-4 jam lah kot, bergantung kpd tahap kecergasan. Psal masa naik tu pagi, kitorang sampai lebih kurang tengahari.

      (sempoi ler blog bibuwilda)

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...