15 September 2011

Takara Choro Q :: Nissan Elgrand


Berkaitan dengan posting yang ni.


Takara Choro Q ni mainan kereta kecik dan kiut dari jepun. Kereta2 Choro Q ni plak berdasarkan kereta sebenar, cuma di'kartun'kan dengan memendekkan wheelbase & membesarkan tayar. Selalunya tayar getah dan bodi plastik. Siap ada coil-spring pullback motors utk main dengan tolak kebelakang/pullback, lepaskan dan akan bergerak kedepan. Satu lagi feature yg aku baru tau, kat belakang setiap kereta choro Q tu ada slot utk letak coin utk jadi pemberat & boleh wat efek wheelie... 

Kalu nak ceghita sejarah antara aku dan choro Q, memang da lama, sejak aku kat sekolah rendah lagi. Tapi aku tak brapa nak ingat. Ceghitanya dulu aku ada banyak gak "koleksi" Choro Q ni. Cuma masa tu aku tak tau ler namanya choro Q. Masa tu, abah ada bisnes deal ngan orang jepun. Jadi org jepun, Kiyotoshi-San, ni selalulah datang mesia, tido umah kitorang. Antara buah tangan yang selalu dia bawak dari jepun, mainan Choro Q ni lah. Setiap kali dia datang bawak 2-3 bijik Choro Q. Sampai berbelas gak ler total semua. Tapi masa kecik dulu mana nak pikir psal collector ker apa... main sampai ranap & rosak dan taktau kemana dah semua choro Q tu sekang.

Buat masa sekang aku hanya ada 2 ekor jer choro Q. Elgrand ni ngan Calsonic Impul Z, pernah aku masukkan dalam blog nih.

Nissan elgrand, sebut ajer mesti terbayang van bapak besar. Yeler dia kategori MPV mewah. Kalu nak ikutkan sekang Elgrand ni dah ada 3 generasi. Tapi Elgrand choroQ ni generasi kedua dengan kod E51. pilihan enjin pada E51 antara VQ25DE atau VQ35DE. kedua2 tu enjin V6 dgn kapasiti 2.5L & 3.5L. Yg VQ35DE tu sama enjin yg pkai kat Nissan Fairlady 350Z.

Layan gambar jer lerr.....






nampak tak slot syiling kat belakang tu....?


double sunroof tuu....




posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...