29 Jun 2011

2nd Trip to Lawas :: Sotong Bakar

Sambungan dari sini.

Kat pasar malam yang happening tu, ada deret tu jual ikan segar ajer. Mmg segar n memacam jenis, saiz dan bentuk ikan. Mmg tk dapat kalu nak beli kat mana2 psar kat smenanjung. Ada tu ikan warna merah menyala.... Ada warna hijau.... Yg aku rasa layak utk jadi ikan hiasan dlm akuarium. Tapi diorg jual utk dimakan.

Ada section tu plak jual ayam bakar & seafood bakar termasuklah ikan, udang & sotong. Aku tak lepaskan peluang makan sate tongkeng bakar & sotong bakar. Tongkeng tu rm1/batang. Sotong bakar plak rm10 utk 5 ekor, 1 cucuk.

tongkeng ayam bakar

salah satu gerai ikan/seafood bakar

udang bakar.....

deretan sotong bakar......

Sotong bakar yang aku punya malam tu......
Mmg fresh sotong tu, tak liat dan manis. Tapi aku dpt mkn 2 ekor jer psal kenyang. Jalan balik hotel sesambil tengok2 bandar KK. Sampai bilik, baru makan makanan flight yg tapau tadi. Sotong sekor lagi aku sebat wat lauk tuk mee flight tu.

kat foodcourt dedekat hotel.... fresh seafood utk dipilih & dimasak fresh..... yummy..... aku telan air liur jer lerrr....
Keesokan arinya bangun awal. Psal pkul 6pg da nak bertolak ke Lawas naik trooper. Tapi kat KK, pkul 6pg tu dah terang benderang dah. Jalan kira ok ler, selesa gak. Tak macam yg aku imagine ler. Jalan melalui beufort, sipitang dll. (aku pun tak ingat nama tempat2 yg dilalui) Nak dekat pkul 10 baru sampai Lawas......hahaha... kematu bontot dibuatnya....

Sampai kat Lawas, sotong bakar yang belen lagi 2 ekor tu, dah busuk... hahaha..... aku buang jer dlm tong sampah.... ahaksss.....tu ler akibatnya bila nafsu menguasai masa beli sotong tu.....

Settle semua keje kat Lawas, bertolak nak dekat pkul 2pm sampai airport KK pkul 5pm. Sekali lagi lenguh bontot dibuatnyerrr..... Ada gak singgah kat gerai tepi jalan untuk beli ikan bilis & udang kering. Kat Airport plak, beli udang besar.... memang mahal... aku amik yang harga RM50/pack... udang kuning. Kalu udang rimau & lobster lagi ler mahal..... dah beli kang sampai umah tak gheti dimasak, tak guna gak ... ye tak....?

Tak tau ler aku, ada peluang tak sampai ke Lawas ni lagi, psal projek pun dah sipi2 nak siap. Kalau sempat lagi, nak gak jenguk kat Brunei, camna ghupanyer.... dah dekat sangat dah tu......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...