06 April 2014

Cendol Air Putih Kuantan

Minggu lepas, Aku dan Dora balik Kuantan untuk hantar balik Nabil ke asrama. Seminggu Nabil balik KL utk cuti ekolah, tapi aku dan Dora tak sempat nak melayan. Tetiba banyak hal plak kat pejabat time2 cuti sekolah ni. Jadi Nabil abiskan masa kat umah jer dengan Wina & Nia. Jadi aku decide utk melayan Nabil kat Kuantan jer lah. 


Sabtu petang sampai Kuantan, kitorang pegi dinner malam tu kat Restoran Sara Thai, Papa belanja. Best makan situ. Yang paling best masa tu daging masak merah. Tapi aku tak amik plak gambar2 utk masukkan dalam blog. Lepas dinner pegi layan movie, Captain America kat East Coast Mall yang payah gila nak dapat parking. huhuhu. Ondaway balik tu, lalu kawasan Air Putih, utk pertama kali sejak aku kawin 15 tahun ulang alik ke Kuantan, Dora kata "cendol kat sini sedap". Lerrr..... apsal baru nak bgtau?

Esoknya, aku layan Nabil main bowling kat Berjaya Megamall dan lunch. Ondaway balik teringat kata2 Dora malam tadi... "cendol kat sini sedap". Aku pun singgah jugaklah walaupun aku tau Nabil tak suka cendol. Masa tu pukul 3 ptg, tapi ramai gila orang. Berebut2 nak dapat tempat duduk. Yang datang plak kebanyakkannya secara rombongan 2-3 biji kereta sekali. 

siap claim paling sedap di bandar Kuantan!!
Bukan nak amik gambar suasana orang order sangat, tapi menu dan tanda harga kat belakang tu.

Nabil asalnya tamau turun dari kereta. Dia nak baca buku yang baru beli kat Berjaya Megamall tadi. Memandangkan tak berapa puas lunch tadi, aku pun order cendol pulut kacang utk aku. Tau situ gak ada ABC, aku pun ajak Nabil turun jugak. Nabil ok dengan ABC... cendol jer dia tak suka psal katanya tak suka dengan rasa mender hijau2 (cendol lah tu...huhuhu).
Ini cendol aku... eh... tak nampak plak...
haaa.... kaut keluar sikit.... baru nampak kacang merah dan pulut
ABC utk Nabil
Layan ABC pun ada buku sebelah
Aku boleh sahkan yang cendol kat sini boleh dikategorikan sebagai sedap. Cendol nyer fresh dan lembut, santan berkrim dan air gula yang cukup nisbahnya. Orang pun tak pernah lekang ramai memang memperkuatkan testimoni tempat sebagai cendol paling sedap di bandar Kuantan. 

Aku dapat tau gak, orang start penuh kat tempat ni dari tengahari utk lunch. Katanya ada nasi lemak bungkus yang tak kurang sedapnya. Ohh.... tatau plak. Kalu tau bole try gak nasi lemak tu. Selain tu ada gak jual kueh mueh.

Kalau nak pegi sini, yang aku ingat landmark dia supermarket Tunas Manja kat area Air Putih yang terletak bersetentang dengan kedai cendol ni. Lokasinya tak berapa jauh dari bandar Kuantan menuju ke Beserah melalui Jalan Beserah, di sebelah kiri Jalan Beserah tu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...