17 November 2013

Keropok Lekor Bukit Tok Beng Kuala Terengganu


20 sampai 22 okt lepas aku ada bengkel kt kuala tengganu. Maleh semenarnyer nk pegi. Tu yg aku pegi flight paling lambat, balik paling awal. Tapi da smpai KT, teringin gak beli kopok lekor. Org yg tau aku ke KT pun dok pancing2 kirim air liur suh beli kopok lekor.

Memang masa agak suntuk utk nk shopping kopok lekor. Tetanya org dlm bengkel, diorg rekemen beli kat Bukit Tok Beng jer. Otw ke airport. So masa nk ke airport tu mintak driver singgah kjap.

Ghupa kedai kopok bukit tok beng

Smpai kat kedai dia, keadaan agak lengang. Tapi kat belah dapur nampak ramai gak pekerja dok sibuk buat kopok lekor. Lebih separuh dr kedai tu bahagian untuk production. Ada dapur pakai kayu api dan bahagian untuk gotte kopok. Memang kagum gak dgn saiz production diorg. Dari banyaknyer orang bekerja buat kopok tu ingatkan senang lah nk beli.

Diorg jual 2 jenis kopok lekor ikut packing... Yg biasa atau yg pack vacuum. Yg vacuum ni tahan lama, sesuai kalu nk travel jauh atau nk souvenir. Risiko kopok rosak atau basi pun rendah. Org kt kaunter bgtau kalu nk yg pack vacuum kena gi kaunter sebelah. Kt kaunter sbelah plak tanya da tempah ker? Uiksss... Tempah?  yerr... Kena tempah sehari sebelum. Fuiyooo... Mana tau kena tempah. Aku siap nmpak senarai dalam buku tempahan2 yg da orang buat... Penuh gak ler muka surat buku tu.

kaunter kopok2 kering kot

kaunter kopok fresh

kaunter tempahan vacuum pack
Abis tu camna? Brader tu kata kalu nk sikit bole laa. Kebetulan yg ikut aku sekali masa tu ada 2 orang lagi. Aku mintak 2 pack sorang, brader tu setuju utk jual 2 pack sorang. Walhal yg ikut aku tu nk 1 jer. Lepas bayar diorg bg kt aku. Jadinya dapat ler jgak aku 4 pack. Huhuhu. Yg vacuum pack ni diorg ikut tempahan. Kebetulan diorg buat 10 btg per pack.

Tak ckup ngan yg vacuum pack tu, aku beli lagi 10 batang yg bungkus biasa. Yg bungkus biasa ni kopok dia lagi fresh... Pepanas baru lepas rebus kot.


Pastu tanya kopok losong ada tak. Kopok losong katanya kat kedai sebelah. Lorr... Ada 2 kedai ghupanyer. Tapi kedai sebelah ni saiz dia kecik sikit. Aku terbeli lagi kopok... Kali ni losong yg ada cheese.

Tau ker apa beza kopok lekor ngan kopok losong? Losong ni semenarnya nama tempat kt KT yg banyak pengusaha buat kopok kat situ. Kopok diorg ni kekecik saiz2 asia gitew. Kalu nk makan bole goreng terus takyah potong. Banding ngan kopok lekor atau kopok gotte, saiz besar ala2 negro gitew. Ahaksss. Nak makan kena potong kekecik sebelum goreng.

dapur guna kayu api... tradisional gitu
Sumbat semua dalam beg aku. Kat airport konfiden jer nk masuk hand carry luggage. Sekali kena tahan ngan awek airasia. Ingatkan nk mintak nomor tepon aku ker... Ghupanya suh aku timbang beg. Timbang... Amik ko 12kg. Awek tu ckap takleh wat masuk kena masuk luggage gak. Kalu lebih sekilo boleh lagi katanya. Frust aku... Bukan psal luggage tu... Tapi psal sampai sudah awek tu tak mintak nomor tepon aku... Huhuhu

Sampai kt umah aku terus goreng ketiga2 jenis kopok yg aku beli. Dari tiga2 tu, aku rasa kopok lekor yg pack biasa tu lagi sedap banding yg lain. Mungkin psal antara tiga yang tu yg paling fresh. Yg ada cheese pun ok... Cuma rasa dia dah tk rasa kopok ori lagi.

hmmm.... tak amik plak gambar kopok2 tu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...