08 September 2013

Battle Royale X III _ 1 Jun 2013 : Part I

Keta sentra tu da buat memacam. Modal pun tah brapa juta abih. Takkan nk simpan n syok sendiri atas highway jer. Poyo n perasan power sengsorang?

Memang da lama cari peluang utk test keta ni. Terutama dari segi endurance yang sangat2 diragui. Belasah lebih sikit, mula ler kluar tanda2 tak sehat. Huhuhu....

Melalui wassap group, dapat tau event ni... Battle Royale X atau singkatannyer BRX. Entah... Aku pun tatau apa makna battle royale x tu... Macam tajuk kartun manga jepun jer. Tak kesah ler.... Tapi aku tertarik dengan konsep event ni dan yuran penyertaan yang berpatutan. Ghupanyer event ni dah buat 2 kali sebelum2 ni. Yg aku nk join ni BRX III.

Macam aku yg tak pernah involve dlm mana2 event motorsport kira sesuai lah... Terutama konsep event ni terbuka. Takda kategori2. Main belasah jer. Lebih kepada friendly race. Kalu event lain nak kena ikut kategori... Ada plak syarat2 kategori tu takleh gitu takleh gini. Mau plak sentra tu turbo...sah-sah terpaksa masuk kategori open. Nak layan ngan keta2 dah sedia ada balance dr segi power n handling dari kilang. Sedangkan sentra tu dr kilang lebih bertujuan mak2 nak pegi pasar. Ahaksss....

Hadiah yg disediakan Kat BRX pun sekadar suka2. Jadi idakler nanti ada yg nak protest ker apa ker.... Main... Suka2... Bagi2 hadiah... Settle..

Dalam BRX ni ada 2 jenis race... Belah pagi diorang buat drag race... Belah petang plak circuit time trial. Dengan bayaran yg berpatutan, bole layan 2 jenis race plak tu.... Dari pagi sampai petang. Mmg berbaloi rasanya... Psal tu tanpa pikir panjang aku join.

Event ni pada 1 jun 2013 hari sabtu. Lokasi Litar Datuk Sagor Kg Gajah Perak. Ada dengar kata tak ler jauh mana dari KL, Dlm 2 jam perjalanan jer... Ada yg kata jauh... Entah... Sebelum pegi tu tatau nk expect apa. Bebudak nissan ramai gak yg katanya join. Join tu tak semestinya join event...join sebagai penonton pun ramai. Huhuhu....

Ramai yg join event ni katanya ambik bilik atau sewa home stay. Aku plak dapat offer dari heri katanya umah mak mertua dia dekat ngan trek. Kalu nk tumpang tido dipersilakan. Aku mmg dengan tak malunya terima pelawaan tu. Aku pun mintak heri share location bila dah smpai sana nanti.

Jumaat sehari sebelum event, lepas abis kerja terus bergegas ke ksr shah alam... Tujuannya nk cek apa2 yang patut dyno tune lpas ganti turbo controller. Dengan workshop yg sibuk dan beberapa dugaan seperti laptop abis batteri... Pung pang pung pang bertolak dari Shah Alam ke Kg Gajah pkul 1pagi. Bertolak sekali ngan rombongan Angah SNFD yg akan turut serta dlm BRX III guna Sentra B13 yg selalu masuk SNF Sepang.


OTW ke KSR Shah Alam.... Hujan...Jem... Langit terbelah.... 

Lalu hiway guthrie potong masuk plus hiway, keluar kat exit sungkai. Kat sungkai beberapa budak nissan n budak2 toyota dah menunggu kitorang. Masa tu lebih kurang pkul 2pagi. Lepas bincang2, diorg nak g isi petrol keta dulu. Memandangkan masa tu lewat sangat, tak banyak petrol station yg bukak. Jadi dibawanya rombongan yg dah jadi banyak keta tu ke pekan utk isi petrol. Aku pun amik peluang skali lah.


Dyno tune sikit....
Isi petrol...
Lepas tu terbahagi 2... Ada yg nak lepak minum dulu ada yg nk teruskan perjalanan ke kg gajah. Gila apa diorg ni, 2pagi nk minum lagi... Hahaha... Aku ikut group yg nk ke kg gajah. Dalam masa yg sama aku setkan gps utk pegi lokasi ghumah mertua heri. Masa tu masih konpius kedudukan sebenar arah tuju aku. Aku keta blkg sekali dlm konvoi lebih kurang 12 kereta.

Sepanjang perjalanan gps asyik tunjuk masuk simpang lain jer... Yg diorg teruskan ajer... Aku da naik konpius... Sampai ke satu tahap aku terpikir, mungkin diorgnya tempat ni lain kot dari arah tuju aku. Lepas beberapa lama ikut belakang diorg, aku decide utk ikut gps laa.... Masa tu tak terpikir panjang. Aku pun keluar dari konvoi... Ikut arah yg gps tunjuk... Masa tu dlm pkul 3 pagi.

Jalan kampung... Senyap sunyi.... Gelap... Kengkadang berkabus...Pkul 3 pagi.... Aku sorang2 dlm keta.... Keta aku 1 jer atas jalan....Hahaha.... Ngeri tak...?? Masa tu terpikir gak... Kalu jadi apa2.... Masak.... Lampu depan keta aku plak tak brapa nk terang lepas pkai projektor ni....aku trpaksa guna high beam utk suluh jauh... Masalahnya tak jauh mana pun suluh... Tambah plak dia suluh ke atas.... Abis dahan2 pokok kat belah2 atas cerah...ahahah... Jangan nmpak apa2 bertenggek atas dahan2 pokok tu sudah lerr....

Setelah agak lama memecut bersorangan dikeheningan dingin malam.... Aku ternampak 1 signboard tulis "kg gajah" tunjuk ke arah simpang kiri. Masa ni aku masih tatau nama tempat tujuan aku. Sempat tengok keadaan jalan macam baru dan lurus. Dlm gps takda jalan tu. Aku terpikir ni mesti jalan yg baru bukak tak sempat update dlm gps. Dengan konfiden aku masuk simpang tu.... Gembira ler kejap bila jalan tu lurus jer... Ini jalan shortcut ni... Aku terpikir.

Tak lama lepas tu aku smpai kat 1 simpang 3... Ditunjukkan ke arah kanan kg gajah. Ke kiri aku tak ingat plak. Aku pun masuk kanan. Bermula dari situ jalan dah mula bengkang bengkok dan sedikit berbukit... Adoyai... Keadaan makin mengerikan... Pokok dah start besar2 macam dlm hutan. Lampu aku plak dok suluh dahan2 pokok tu.... Masa tu aku doa takda apa kejadian... Mahupun takda apa2 pelik yg aku akan nampak... Huhuhu.

Sempat seberang 2 anak sungai guna jambatan kayu kecik. Masa lintas jambatan tu dapat dengar aliran air kat bwah. Tapi tak nmpak... Psal gelap gelita. Lepas lalui perjalanan yg suspen tu akhirnya aku keluar kat dalam kawasan perkampungan. Lega sikit.... Tapi jadi konpius balik psal kat kampung tu byk plak simpang. Tatau nk kuar kat jalan besar kot mana. Aku ikut instinct... Lepas sekali patah balik dlm kampung tu... Aku jumpa jalan besar dan gps dapat detect jalan tu. Alhamdulillah.... Lega tak terkata.

Aku teruskan perjalanan dan akhirnya sampai gak kat ghumah mertua heri yg lorong masuk jugak takda dlm map gps....hahaha. Sibaik heri angkat call aku.... Masa tu lebih kurang pkul 4.15 pagi. Lepas bersih2, salin baju dan buat apa2 yg patut... Aku tido... Penat yaa amat.

Yang sedihnya subuh terlepas. Aku terbangun balik lebih kurang pkul 9pagi. Tapi dengan keadaan yg sangat penat... Mata macam masuk simen. Pedih... Nak bukak separuh pun payah. Tapi aku gagahkan jugak utk bangun. Event kalu nk ikutkan start pkul 9 pagi. Tapi dok guling2 ajer da dekat 15minit. Siap mandi semua, heri ajak breakfast dulu. Ok laa...


Depan umah mertua heri sebelum kluar
Drive dlm 5 minit. Aku bwak keta aku, dia bwak keta dia. Jumpa kedai makan tepi jalan benti. Siap order nasi goreng. Bukan da siap goreng... Ala karte gitu. Sambil dok tunggu layan borak, baru aku tau tempat mertua heri ni namanya Tanjung Tualang lebih 20km dr kg gajah. What the....

Abis minum, heri bgtau dia nk wat balik tapau utk bini dia kat umah. Dia suh aku tunggu.... Err.... ok.... Tunggu tepi jalan dekat 10 minit gak. Pastu heri pun sampai balik, aku pun gerak ikut belakang keta dia. 

Sampai satu simpang tu heri masuk... pastu dia stop... dia bagitau dia lupa ler Litar Dato' Sagor tu kat mana.... adehhh....Pastu dia kata, takpalah ikut jer lah dia carik... Masa tu dah lewat sangat. aku tamau amik risiko lagi... heri menonong jer drive tah pegi mana. Aku stop tanya brader atas motor tepi jalan. Brader tu kata kena patah balik, tadi salah amik simpang. huh... apa la heri ni... aku call heri suh patah balik. Aku pun tuju ikut arahan brader tadi...Akhirnya sampai kt trek tu... dalam pukul 11 lebih sikit.



heri amik gambar bontot keta aku nak masuk trek
Lepas register, wat turun barang2 yang wat berat keta... call angah snfd, dia pun cakap beratur jer utk acara drag lambak. hahaha.... diorang dah berapa round tah... psal start dari pkul 9am.... aku plak join dlm pukul 11am. Abis plak dalam pukul 1pm. Banyak aku kena kejar ni. Caranya pilih jer lawan kita, pastu drag dalam 250m jer... pastu menang dapat chop menang, kalah dapat chop kalah. Beratur balik dan ulang-ulang. Sapa dapat chop paling banyak kira menang.

Suasana sekitar trek
Tengah beratur tunggu turn untuk drag lambak


Panjang plak citer ni.... terpaksa buat part II. Gambar aku tak dapat amik banyak ler... psal tak bwak kamera... henpon plak tah camna caj tak masuk dalam powerbank.... Ada gambar2 ni yang heri punya... aku curik dalam FB dia... huhhuhu. Camna pun timakasih kat heri kasi tumpang tido malam tu.

...bersambung.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...