07 Disember 2011

Lidah Lembu Masak Kicap…nyum nyum


Ha Haaaaaa....... ni nak perkenalkan makanan feberet aku.... Lidah Lembu!! huhuhu.... eksotik tak?..... bagi aku biasa jer... tapi bila aku ceghita kat orang, ramai yang wat mengerut macam jijik ler sangat. Walhal diorang tak tau lidah lembu ni bahagian lembu yang paling best kalu kena ngan gaya masak. Menaip ni pun da wat aku terliur... nyum nyum... slurrrpppp.... ahaksss

Lidah lembu ni pun kalu nak bermewah makan pun ada musim gak.... musim lepas raya korban ler. Psal masa raya korban ni senang nak dapat bekalan lidah. Aku dah ada pembekal setia member aku, Kori. Dah rasanya setiap tahun sejak 5-6 tahun ni aku dapat bekalan lidah dari Kori setiap kali lepas raya korban. Ceghitanyer, bapak dier tokan lembu femes kat kampung dier. Jadi setiap kali korban ada ler 3-4 ekor. Tu yang selamba bole dapat supply. Apa2 pun mekasih bebanyak kat Kori. Harap masih kekal dapat supply lidah untuk aku. huhuhuhu....

Ok. Ni nak ceghita sikit cara masak yang dibuat oleh bini kesayangan ku Dora. Sesambil dibantu oleh pembantu import dari Indonesia, Mawar. Tatau ler cara yang terbaik ke tak... belasah ajer. huhuhu.

Lepas dibasuh bersih sambil selawat, lidah tu seketul direbus sampai kulit luar dia lekang dari isi, senang nak siat buang kulit tinggal isi dia ajer. Kalu perlu rebus lagi sampai isi dia empuk. Lepas dah empuk, barulah dihiris. Selalunya bahagian hiris ni aku yang buat. Aku hiris tak nipis sangat, psal kalu nipis sangat tada feel nanti nak makan. Kalu tebal sangat takut liat plak.

Lepas rebus, ditoskan. Air rebusan jangan dibuang.....

Goreng lidah yang dah dihiris

Angkat  & tos 

bahan2 lain... bawang putih, halia, cili merah hidup & capsicum

bawang besar, kacang boncis & lobak merah

goreng halia ngan bawang putih sampai naik bau

campur cili boh

goreng sampai cili boh masak

masukkan lidah tadi

kacau hingga sebati

Masukkan lada merah & capsicum. Pastu cili sos, tomato sos & kicap manis

pastu bawang & kacang boncis. Tambah garam N gula sebagai seasoning.  Air rebusan tadi pun dicampur sekali.

kacau2....sampai agak2 tak berapa nak kering..... tadaaa...... suda siap!! nyum nyum......Bole laaa dihidangkan.....


posted from Bloggeroid

4 ulasan:

  1. Hi Atai ,

    Wow !!! You know how to cook also.

    How is the taste of the cow's tongue.I guess after filling the stomach with it... you will be vegetarian permanently.He...He..
    I'm sure it is going to be nice.

    "Good Cooking & a unique delicacy"

    Cheers :)

    Kin.

    BalasPadam
  2. hi kin....
    it's my wife cooking.... i just help stir here & there n snap pics..... and of cozz eat!! ahaksss... the cow tongue i can describe the taste something like "beef taste with chicken meat texture"... i like it!!

    BalasPadam
  3. fird
    sodap lerrr...... ko kat sana makan camna? ada lidah lembu gak? huhuhuh

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...