26 Mei 2013

My Sentra N16 :: Projek Kasi Ringan

Selama ni aku dok pakai bodikit custom besi kat keta aku, semenarnya berat. Aku tau dari awal lagi. Masa bumper custom tu siap, aku ada try angkat... mmg berat... kena angkat 2 tangan. Tapi nak gaya punya psal... lagi pun da labur banyak kat bumper tu, takkan tamau pkai plak kan?

Nak gaya nyer psal, banyak gak mender aku kena sacrifice.... takyah citer lah extra weight bermaksud extra petrol. Pastu bumper labuh, manjang sangkut.... da sangkut kena touch up plak. Makin lama pkai makin besar plak gap ngan lampu... mungkin psal berat tu lah. Kesimpulannya banyak buruk dari baik. Yang baik hanya BERGAYA. huhuhuh....

Dapat tau ada 1 event track day kat track kampung... ok gak kalu aku join. Kalu nak join yang kat Sepang macam tak yakin & mahal plak tu. Kira OK ler.... kereta gini wat main kat track kampung...sesuai gitu. Bole ler uji kemampuan keta aku. Event ni pun macam santai2 gitu. Takler preasure sangat. Tapi dah nak test, aku rasa baiklah optimumkan performance. Yang paling mudah & murah aku rasa adalah untuk meringankan balik kereta aku yang berat ni.... Dua part yang jadi target aku.... Bonet depan dan bumper depan. Bodikit lain dibiarkan ajer lah dulu... kalu tukar semua baik beli keta lain ye dok?

Setelah lebih kurang 4 tahun meberatkan kereta.... last2 masanya tiba jugak. Sibaik ada Shah Neomania yang bole settlekan.... maka projek kasi ringan pun bermula.....

sketch idea
Memula cari parts dulu. Bonet dapat melalui Shah jugak... dapat dari kedai potong. Bila timbang bonet tu beratnya 15.6KG. Untuk bonet ni cadangnya nak tebuk lubang ventilation.... pastu buang tulang kat bahagian tengah, tinggalkan tulang keliling saja.




Air vent tepi da siap tebuk. Tapi air vent tengah belum lagi.... masa ni belum decide nak wat camna lagi

Shah tengah main bunga api ker?

Ohhh.... tengah potong air vent tengah ghupanyer

Camni ler ghupa bonet custom air vent untuk N16 aku

Ni pandangan dari bawah. Nampak tak tulang asal pada bonet dah buang.... da nama pun projek kasi ringan

Lepas siap cincang dan buang mana2 yang patut, timbang dapat 14.3KG. Maknanya projek kasi ringan bonet original dapat 1.3KG saja. hmmm.... tak banyak sangat tu.....Tapi......



Tapi sebenarnya projek kasi ringan ni nak kasi ringan berbanding bonet custom yang aku tengah pakai.  Timbang tengok berapa berat bonet custom aku tu.... Wooo..... beratnya 20.7KG.... maknanya projek kasi ringan ni dah berjaya kurangkan berat sebanyak 6.4KG kat bahagian bonet depan. 

Ni berat bonet custom yg aku dok pakai... amikkaww... lebih 20kg tuuu......

OK... sekang bahagian bumper depan plak. Bumper depan ni aku dapatkan dari Mudah.com. Bumper baru tapi harga murah. Mungkin bumper local. Tapi tak kesahler... psal hajatnya bumper ni akan dicincang jugak... terutama kat bahagian intercooler. Timbang bumper plastik ni beratnya hanyalah 3.8KG. Angkat sebelah tangan jerr.... siap bole lambung2.

Bumper standard plastik

Timbang plak bumper depan custom besi.... fuiyoooo.... memang sahih... 14.6KG tuu.....

Bumper custom besi yang aku dok pakai punya berat

Tapi bila Shah pasang dan adjust bonet dan bumper, ghupanya takyah cincang bumper tu. Lepas plak intercooler. Jadinya kat bumper saja dah kasi ringan 10.8KG. Wow... banyak tu.... Campur kedua2 bonet dan bumper projek kasi ringan kali ni dah berjaya kurangkan berat sebanyak 17.2KG

Shah tengah kemaskan bumper depan


Tapi sebabkan buat lubang vent tak ingatnyer atas bumper tu jadi bahagian enjin kena tengok balik.... untun ngelakkan dari air jatuh ke bahagian2 sensitip terutama kat air filter dan bateri, terpaksa tutup. Memula tu cadang nk pakai kepingan fibreglass. Dah tempah .... tapi tengok finishes kureng plak. Jadi cari alternatif guna plet aluminium. Hasil kerja Shah sangat kemas untuk penutup ni.

cover untuk air filter dan bateri
Untuk grill depan, aku terpaksa pakai balik grill yang aku ada. Grill ni agak berat gak. Tapi malas plak cari yang ringan. Pastu tambah canard sepasang. Lips PU dari bumper besi pun bukak kasi pasang. untuk mender2 ni aku tak timbang.... anggaran dalam 1KG kot. SO total Projek Kasi Ringan dapat shave lebih kurang 16KG. Suksess..... huhuhu

Sementara ni settle ngan imej apek stended


Hahaha.... ni apsal plak ni....?? ni projek akan datang kot.... nak kasi sentuhan seni sikit atas bonet. Yang dok buat ni hanya nak tengok design camna, guna masking tape jer. lepas puas hati, da tanggalkan masking tape tu.... samada akan dirialisasikan dan menjadi.... tunggu jer lah...

1 ulasan:

  1. Salam atai..boleh sy tahu di mana nk buat air hole bonet tu??amat tertarik

    boleh sms sy ke 017-3958586 (awan)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...